Sunday, January 10, 2010

Catatan : Cubaan Pertama

Salam
Alhamdulillah.Minggu lepas,kiriman parcel dari emak dan ayah selamat sampai ke Jordan.Dengan kata lain,stok makanan di rumah kini juga bertambah.Antaranya,tepung pulut.Haa...Ini juga alarm untuk rajin-rajin mengintai resepi kuih-muih.

Kebetulan,3 hari lepas telah diadakan Majlis Solat Hajat di bawah kelolaan KMKJ dan PUTRA.Uniknya majlis kali ini,makanan disediakan oleh hadirin yang hadir.Saya?mengambil peluang menggunakan tepung pulut.Niat dihati,kalau jadi kuihnya,saya akan bawa ke majlis.Kalau tidak,setakat beli halawiyat sahaja.Syukur,kuih dari resepi emak,menjadi.

  "Biji nangka"
Resepi:
Tepung Pulut
Sedikit Air
Pewarna

Santan
Halba
Sedikit halia
Gula

Cara :
(Kuih)
 1.Masukkan tepung,air dan pewarna dan uli sehingga tepung tidak melekat di tangan.
2.Bentukkan kuih mengikut acuan kegemaran anda.
3.Panaskan air sehingga mendidih.Perlahankan api.Masukkan kuih.Angkat kuih apabila ianya "terapung".Tos dan sejukkan.

(Kuah)
1.Masukkan santan,halia dan halba serentak.
2.Kacau sehingga mendidih.
3.Letak gula secukup rasa.
4.Masukkan kuih dan kacau sehingga pekat.

~Kuih sedia dihidang~

5 comments:

husna zahran said...

wah..wat butir nako..satu tips nk kongsi jgk..klu perwarna tu gnti ngan air daun pndn lg ok..harum dia masyuk skit..hehe..

p/s-aku tok suko sgt butir nako..tp umi aku behi wat sbb panglima2 dirumah suka makan..huhu

kesimpulan..aku rindu panglima muzaffar dan panglima mustaqim bilo tgk butir nako mu wat ni..huhu..

Aragorn said...

sedak weh!!~

Nasuha Zuraidi said...

husna : wah..dah dpt tips ni..tp xda daun pandan..just bwk esen pandan jah..nnti boleh try ni..hehe..
saja jah try wat..dulu,mak wi kaca kuah jah..loni dah blh wat sdri..hi2..ni kuih favourite aku..hohoo..ingat kat adik2 erk~sama la dgn aku..huk3

aragorn : mmg sedap..sori..makan x ingat nak ajok.. :D

shuk said...

mujur tok guru masok tegur dah.weh butir nangka la..aku ingt mu rebus biji nangka sungguh td

Nasuha Zuraidi said...

shuk : ha3..tu lah..untung pos kuih2 ni..dpt tips baru..suke2..~oit..mano nak cari woh nako shuk wei...~namo betul kuih tu klasik sgt..tu pasal ubah..ha3..